• Bel ons:040 - 283 18 68
  • Buiten openingstijden0900 - 44 555 55

Konijnen en knaagdieren

Kleine knagers

Informatie over uw konijn of knaagdier

Gebitsproblemen bij konijn en knaagdieren

Bij konijnen en knaagdieren komen regelmatig gebitsafwijkingen voor. Bij deze dieren groeien de tanden en kiezen continue door en slijten op elkaar af. Door verschillende oorzaken (leeftijd, voeding, trauma) kan het voorkomen dat de tanden of kiezen niet meer precies tegenover elkaar staan. Hierdoor worden de snijtanden te lang en ontstaan scherpe punten op de kiezen die in de wang of de tong gaan groeien. Dit gaat natuurlijk pijn doen. Deze dieren gaan aanvankelijk alleen nog maar lekkere dingen eten en stoppen uiteindelijk helemaal met eten.

Op de bovenstaande figuur is aangegeven hoe deze afwijking tot stand komt. De standsafwijking blijft altijd aanwezig en neemt in de loop van de tijd toe. Dit heeft tot gevolg dat de haken op de kiezen vaak in een steeds korter wordende periode ontstaan. Zodra u merkt dat uw dier slechter gaat eten is het verstandig zo snel mogelijk het gebit te laten controleren. Tot die tijd doet u er goed aan bij te voeren. Dit kan met tijdelijk met babyvoeding zoals bijvoorbeeld met een potje Olvarit groentehapje.

Enten van konijnen

Konijnen zijn zeer gevoelig voor drie belangrijke infectieziekten; Myxomatose en VHD (Viraal Haemorrhagisch Syndroom) en VHD2. Er is een nieuw konijnenvaccin op de markt gekomen die uw konijnen een veel betere bescherming biedt dan het vaccin dat tot nu toe gebruikt werd. Dit vaccin werkt een jaar, waardoor uw konijn nog maar een keer per jaar geënt hoeft te worden. Daarnaast hoeven we ook niet meer 10 konijnen tegelijk te enten, maar kunt u op altijd een afspraak maken op een moment dat u dat schikt.

Myxomatose

Myxomatose is een aandoening die door stekende insecten zoals muggen, vlooien en bepaalde vliegen wordt overgebracht. Ook is besmetting door direct contact of materialen zoals voer- en drinkbakken mogelijk. Na een paar dagen tot een week na de besmetting komen de eerste symptomen. De oren en de oogleden beginnen te zwellen en er ontstaan bobbels in de huid op de kop en rond de anus. Na korte tijd krijgen de konijnen pussige oog- en neusuitvloeiing. Als de konijnen eenmaal geïnfecteerd zijn is alleen een symptomatische behandeling mogelijk. Het virus zelf is niet met medicijnen te bestrijden. De meeste konijnen zullen dan ook overlijden. Omdat een genezing van myxomatose een uitzondering is, is het verstandig preventieve maatregelen te nemen. In de eerste plaats kan men proberen het konijnenhok insectenvrij te houden. Toch valt het resultaat hiervan tegen. In de tweede plaats kunnen konijnen gevaccineerd worden tegen myxomatose. De eerste vaccinatie moet dan in het voorjaar (april, begin mei) plaatsvinden, omdat dan de insecten in opkomst zijn. Voor dieren die altijd buiten gehouden worden en in warme, vochtige zomers met veel insecten is het verstandig in augustus een herhalingsvaccinatie te geven.

VHD

VHD is een virusinfectie die vaak snel en heftig verloopt. Het virus verspreidt zich door middel van ontlasting, direct contact met besmette dieren en materialen. De konijnen krijgen binnen enkele dagen koorts, worden lusteloos en sterven meestal binnen enkele dagen tot twee weken. Soms gaat de ziekte zo snel dat dieren dood worden aangetroffen zonder dat er ziekteverschijnselen zijn waargenomen.

Warme dagen

Let u op de warme dagen ook extra op uw konijnen. Vooral als de ontlasting aan de achterkant blijft plakken, zetten bepaalde vliegen eitjes af op de huid van het konijn. Hier komen maden uit, die de huid zodanig aan kunnen tasten, dat levensgevaarlijke situaties optreden. Controleer dan ook dagelijks uw konijnen rondom de staart. Mocht er ontlasting aan zitten, maak dit dan zo snel mogelijk schoon en droog en houd het konijn voorlopig binnen. Als u maden ziet, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw dierenarts.

Voeding van het konijn

Pelletvoeding

Geperste brokjes; 20 tot maximaal 40 gram voer per kg konijn per dag. In principe is ieder soort pelletvoeding voor konijnen geschikt met minimaal 18% ruwe vezels en maximaal 16% ruw eiwit. Eventueel kan een deel van de pellets vervangen worden door boerenkool, bloemkool, bietenloof, wortelen met loof, lof, andijvie, paardebloembladeren, weegbree, appels, beuk of wilg.

Hooi

Altijd ter vrije beschikking. Dit werkt ook preventief op het krijgen van haarballen.

Geen kool, sla of klaver geven

Dit geeft teveel gasvorming in de darmen.

Gemengd konijnenvoer kan het beste vermeden worden

Konijnen zullen alleen de lekkere dingen eruit eten. Vooral de granen zijn dan erg in trek. Het konijn krijgt naar verhouding te veel granen binnen en te weinig Calcium. Met name voor de kwaliteit van het gebit kan dit schadelijk zijn. De kaak wordt dan te zacht om goed steun te geven aan de harde kiezen. De kiezen kunnen dan schever komen te staan, met haken aan de kiezen en wonden in de mond tot gevolg. Als dan toch gemengd konijnenvoer gevoerd wordt, mag er slechts beperkt gevoerd worden. Het konijn moet dan alle grondstoffen wel opeten. Als richtlijn wordt dan 30 g/kg/dag gemengd voer aangehouden worden. Als het konijn dit niet allemaal op eet, moet minder gemengd voer gegeven worden.

Acute diarree

Bij acute diarreekan het verstandig zijn om de eerste dagen alleen hooi en water te geven, op voorwaarde dat het konijn gewend is om hooi te eten. Bij dieren die niet gewend zijn om hooi te eten, moet de hoeveelheid pellets geleidelijk verminderd worden. Begin dan met 40 g/kg/dag pellets en bouw dit langzaam af tot de keutels normaal worden. Het konijn gaat zelf (meer) hooi eten als de hoeveelheid pellets vermindert. Als de keutels weer normaal zijn, kan geleidelijk begonnen worden de hoeveelheid pellets weer wat op te voeren. Het duurt ongeveer twee tot vier weken voor een voerverandering ook verandering van de keutels geeft, dus het is een kwestie van volhouden.

Contactinformatie praktijk

Dierenkliniek Nuenen

• Ma
  • Di